Pijnstilling

Baringspijn kan een veel besproken en tot de verbeelding sprekend onderwerp zijn tijdens je zwangerschap. Waar de ene vrouw vol vertrouwen haar bevalling tegemoet ziet, kan de andere vrouw opzien tegen de pijn.

Wij hebben, als verloskundigen, veel vertrouwen in het natuurlijk proces van de baring. Toch kan het zijn dat een bevalling anders loopt dan verwacht of dat vrouwen meer pijn ervaren dan gehoopt. Dan kan er behoefte aan pijnstilling zijn.

Er zijn drie soorten pijnstilling te onderscheiden:

• Pijnstilling uit eigen kracht
  • Pijnstilling zonder medicijnen
  • Pijnstilling met medicijnen.

Pijnstilling uit eigen kracht

• Rust uit tussen de weeën, benut de pauzes!
  • Concentreer op je ademhaling
  • Zoek afleiding in het begin
  • Probeer zowel lichamelijk als mentaal te ontspannen:
  • Massage
  • Warmte
  • Water
  • Yoga
  • Hypnobirthing
  • Geurkaarsen of geurolie

Niet medicinale pijnstilling

Je kan tijdens je weeën gebruik maken van een tens apparaat. Het tens apparaat is volledig veilig voor moeder en kind, er zitten geen nadelen aan het gebruik tijdens zwangerschap of bevalling.

Het tens apparaat wordt met vier plakkers op je rug bevestigd. Via een apparaatje kan je jezelf stimulerende prikkels toe dienen. Deze prikkels werken in op je pijnzenuw en zorgen voor de aanmaak van endorfines (natuurlijke pijnstillingshormonen). Hierdoor ervaren veel vrouwen minder pijn.

Veel ziektekosten verzekeraars vergoeden het tens apparaat in een aanvullend pakket. Wij hebben zelf ook allemaal een tens apparaat waar je gebruik van kunt maken. Je moet dan wel zelf de plakkers aanschaffen. Vraag ons gerust om informatie.

Pijnstilling met medicijnen

Er zijn verschillende medicinale pijnstingsmogelijkheden tijdens de baring.

Houdt er rekening mee dat bij het starten van pijnstilling de zorg altijd wordt overgedragen aan de klinisch verloskundige of gynaecoloog van het ziekenhuis. Er zal strikte monitoring van moeder en kind plaats vinden. Dit betekent dat je een infuus krijgt, er een bloeddrukband om je arm zal zitten, je een saturatie meter op je vinger krijgt en er continue een hartfilmpje (ctg) van de baby gemaakt zal worden. Je bent hierdoor minder mobiel.

Aan medicinale pijnstilling zitten voor- en nadelen. We noemen hier kort de verschillende mogelijkheden die in onze regio beschikbaar zijn. Klik hier voor meer informatie.

De ruggeprik/ epidurale anesthesie

De ruggeprik wordt gegeven door de anesthetist. Hij brengt een slangetje in tussen de wervels in de epiduraalholte. Daardoor wordt medicatie toegediend die zorgt voor een verdoving vanaf je middel naar beneden.

Voordelen:

• De medicatie is aangesloten op een pomp, dus goed te doseren
  • Goede pijnstilling, 95% voelt geen pijn
  • Je wordt er niet slaperig of suf van.

Nadelen:

• Je bent niet meer mobiel
  • Je krijgt een blaascatheter
  • Je hebt een verhoogde kans op infecties, hoofd- en rugpijn, koorts, bijstimulatie, kunstverlossing, knip
  • Wanneer je koorts hebt kan het zijn dat de baby opgenomen wordt op de couveuse afdeling en een infuus met antibiotica krijgt.
  • 5% is ineffectief, er is niet voldoende pijnstillend effect.

Remifentanil

Remifentanil is een morfine achtige stof dat met behulp van een infuus wordt toegediend. Je krijgt een knopje in je hand waarmee je jezelf pijnstilling toe kan dienen. Er zit een beveiliging tegen overdosering op. Remifentanil haalt de pieken van de pijn en zorgt voor meer ontspanning tussen de weeën. Veel vrouwen vinden daardoor de pijn beter te verdragen.

Voordelen:

• Werkt snel, binnen 5-10 min merk je verschil.
  • Controle doordat je zelf kunt doseren.
  • Is snel uitgewerkt.

Nadelen:

• Werking neemt af na een aantal uur, wordt pas ingezet bij ongeveer 5cm ontsluiting.
  • Bijwerkingen op lange termijn zijn nog niet bekend.